do ogrodu

piątek, 31 grudnia 2021

Mąka pszenno-żytnia domowa

Mąka pszenno-żytnia domowa

  Mielenie mąki gdy, masz odpowiedni młynek lub dobry malakser jest banalnie proste. Wrzucasz ziarno, naciskasz odpowiedni guzik i po chwili masz puszystą i świeżą mąkę, prosto z domowego mlyna. I ja dzisiaj mam taką mąkę,  pszenno-żytnią, którą wykorzystam do razowych krokietów z tego przepisu.

Kupiłam nieco ziarna od rolnika. Ziaren przed mieleniem się nie płucze a jedynie owiewa. Duze młyny stosują nawiewy podczas przesypywania. Domową metodą wsypywałam niewielką porcję do sitka i potrząsałam, dzięki czemu kurz, drobne resztki roślin czy inne zanieczyszczenia znalazły się poza sitkiem.

Tak oczyszczone ziarno wsypywałam do thermomixa partiami po około kubku i mieliłam przez 2 minuty na maksymalnych obrotach.

Zaleca się mielenie w TM przez 1 minutę, ale na przyklad do tych naleśników z pieczarkami potrzebuję drobniej zmielonej mąki, stąd u mnie 2 minuty.

Wychodzi puszysta, mialka mąka, idealna do wypieków chleba, bułek czy niektórych ciast, jak Brownie czy muffinki marchewkowe.lub babeczki marchewkowo-buraczane

Zmielilam nie więcej jak 1kg ziaren. Resztę będę mieliła na bieżąco, jak będzie potrzeba.

Mąka pszenno-żytnia domowa

Zastanawiasz się, po co tyle zachodu? Wystarczy kupić za 2,80żl kilo mąki w najbliższym sklepie. No tak. Z tego samego powodu uprawiam własne warzywa i owoce. By mieć najświeższe i najwyższej jakości. Z mąką jest podobnie. 

Mąka razowa, pełnoziarnista, to jedyna mąka, która w wyniku mielenia ziarna zachowuje w dalszym ciągu wszystkie składniki pełnego ziarna, a co za tym idzie  wszystkie składniki odżywcze. Tylko taka mąka jest wartościowa dla ludzkiego organizmu.

Warto pamiętać, że im mąka jest starsza, tym mniej wartościowa. Już po 4 tygodniach traci połowę swoich wartości odżywczych. Świeżo mielona mąka pełnoziarnista zawiera siedem razy więcej witamin, sześć razy więcej żelaza, cztery razy więcej potasu i miedzi niż ta, która stała zbyt długo na półce. By mieć zawsze pod ręką świeżo mieloną pełnoziarnistą mąkę, najlepiej samemu mielić w domu ziarno w takiej ilości, jaka akurat jest nam potrzebna. Najlepiej do tego celu nadają się młynki z żarnowym systemem mielącym ale jak się takiego nie ma, to nada się nawet stary młynek do kawy, dowolny mikser z wysokimi obrotami lub thermomix. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

z uwagi na treści reklamowe zamieszczane w komentarzach włączone zostało moderowanie komentarzy. Za reklamy dziękujemy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ogród

ceneo1