do ogrodu

sobota, 6 stycznia 2024

Pierwsze styczniowe wysiewy

 Szczęśliwego nowego roku wszystkim!

Klimat nam się zmienił za oknem nawet ciepło a we mnie już budzi się zew ogrodnika.

To dobrze, zwłaszcza, że w styczniu czeka nas sporo pracy do wykonania przed szczytem sezonu.

Uporządkuj i przejrzyj nasiona.

Ja swoje posegregowałam i spakowałam do woreczków strunowych.

Takie ułożenie dopiero uświadomiło mi jak dużo mam jarmużu, nie miałam pojęcia że aż tyle mam sałat a tylko jedno opakowanie kukurydzy 🤭

Uporządkuj nasiona


Wyczyść i naoliw narzędzia.

Nie zrobiłam tego jesienią, w czasie intensywnych przetworów w ogóle nie myślałam o narzędziach a one niestety przez zimę rdzewieją.

Styczeń To jest czas aby o nie zadbać.

Wysyp kompost na grządki

Od poprzedniego sezonu w kompostownikach na pewno jest już całkiem sporo dobrego kompostu.

Jeśli za oknem temperatura jest powyżej zera i zbierzesz się aby wyjść z domu, styczeń to jest czas aby wysypać kompost kilkucentymetrową warstwą na grządki.

Nie musisz go przekopywać, wystarczy, że go wysypiesz i grabkami równo rozprowadzisz na grządkach. Zapobiegnie to rozrastaniu się chwastów, odejmie ci nieco pracy w marcu.

Ściółkuj zrębkami

Zdarza się że w grudniu i styczniu przez sprzyjającej pogodzie prowadzi się wycinki drzew. U nas tak było przy okazji budowy nowej ścieżki rowerowej więc natychmiast dogadałam się z ekipą od wycinki i odkupiłam od nich sporą część zrębków. To świetna ściółka na grządkach a jednocześnie w przyszłości doskonała próchnica. Zrębki to nie tylko ograniczenie wzrostu chwastów ale także solidne ograniczenie odparowywania wody co w przypadku moich suchych ziem jest bardzo ważne.

Dzień po dniu zwożę taczką zrębki i rozsypuję je na grządkach oraz w szklarniach.

Pierwsze styczniowe wysiewy

W styczniu jest czas na wysianie pietruszki wprost do gruntu jeżeli pogoda sprzyja i ziemia nie jest zamarznięta. Pietruszka ma długi czas wschodu więc jeśli wysiejemy ją w marcu jak większość nasion, nie zdąży na czas wzejść. Dlatego wysiewam moją pietruszkę z początkiem stycznia zarówno w tunelu foliowym jak i w gruncie. Ponieważ zapowiadają mrozy na przyszły tydzień, przykryję ją agrowłókniną zimową. Wiecie że agrowłóknina zimowa potrafi utrzymać nawet o 5 stopni więcej niż na zewnątrz?

Nieco nasion pietruszki wysiałam także do wielodoniczki i trzymam ją w domu w mini szklarence.

Wysiej pietruszkę


Pod koniec stycznia będę wysiewała bakłażany. Mam ich w tym roku całkiem sporo odmian, które wyszukiwałam jesienią w internecie. Lubię bakłażany w ogrodzie i w kuchni i szalenie podobają mi się ich kwiaty.

W tym roku bakłażany będę miała nie tylko w tunelu ale także w pojemnikach na tarasie.

Porządki w ogrodzie

Nie zdążyłam całkowicie jesienią uporządkować warzywnika więc styczeń jest świetnym terminem na zrobienie porządków, sprzątnięcie pozostałości roślin z ubiegłego sezonu. 

Wapnowanie drzewek

Sami widzicie co się dzieje za oknem raz ciepło raz zimno, na niektórych krzewach i drzewach pojawiają się z tego szaleństwa pąki, słońce i ciepło w ciągu dnia i nagłe przymrozki w nocy mogą spowodować pękanie kory drzew. Aby tego uniknąć konieczne jest pomalowanie wapnem dni i gałęzi drzewek owocowych.


3 komentarze:

  1. Bardzo dziękuję za ten post.
    Niedoświadczona ogrodniczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że tu zajrzałaś. Każdy kiedyś był niedoświadczony. Mam nadzieję, że w swoich uprawach będziesz miała taką samą frajdę, jak ja :-)

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za cenne rady.
    Niedoświadczona ogrodniczka

    OdpowiedzUsuń

z uwagi na treści reklamowe zamieszczane w komentarzach włączone zostało moderowanie komentarzy. Za reklamy dziękujemy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ogród

ceneo1