do ogrodu

środa, 2 kwietnia 2014

Kwiecień w warzywniku - plan działania

Kwiecień, długo wyczekiwany, to dla mnie najbardziej ekscytujący miesiąc. Nareszcie zimowe planowanie warzywnika można wprowadzić w czyn i DZIAŁAĆ! Moje dwie nowe grządki typu "no dig bed" są już gotowe, kolejne dwie czekają na ułożenie, kolejnych kilka jeszcze w zamysłach. dzięki nim powierzchnia mojego warzywnika znacznie się zwiększy a nie musiałam zrywać trawnika i przekopywać tego terenu! O, moje plecy są mi wdzięczne :-D
Tylko w sklepach dziwnie na mnie patrzą, jak wychodzę ZNOWU obładowana pustymi kartonami :-DDD

Co robić w kwietniu:

Na miejsce stałe sadzimy rozsadę cebuli i pora, a na początku miesiąca - wczesnych odmian kalarepy i sałaty. Odmiany późniejsze wysadzimy pod koniec miesiąca.  Moja sałata jest już częściowo wysiana, cebula także, zgodnie ze wskazówkami z poprzednich postów, obok cebuli i pora sieję marchew i koper.

  • Zaczynają się wyłaniać z ziemi byliny - u mnie lubczyk, dbamy więc o to, by nie przerósł chwastami  
  • Do połowy kwietnia kończymy siew grochu i szpinaku. W drugiej połowie miesiąca na zagonie wysiewamy pora. Groszek zielony wysiałam na parapecie przed 2 tygodniami wraz z bobem. Do ogrodu wysadziłam je w ubiegły czwartek. Na razie, mimo sporych porannych przymrozków trzymają się świetnie.
  • wysiewamy na rozsadnik nasiona kapusty pekińskiej oraz kapusty chińskiej. W tym roku będę je siała po raz pierwszy na moich nowych rabatach.
  • Przez cały kwiecień możemy wysiewać rzodkiewkę, najlepiej w odstępach 7 do 10 dniowych w różnych miejscach - do gruntu odkrytego, przykrywanego potem włókniną lub folią perforowaną, do niskiego tunelu foliowego lub do zimnego inspektu. To zapewni nam ciągłość zbiorów przez cały sezon. Pamiętajmy, iż rzodkiewka lubi dobre nasłonecznienie. Moja rzodkiewka jest już częściowo wysiana. Ciekawa jestem odmiany białej z czerwonym środkiem - wygląda bardzo dekoracyjnie, ale nasion w paczuszce było zaledwie 20 szt.!!
  • Wysiewamy nasiona średnio późnych odmian marchwi na zbiór wczesnojesienny, oraz nasiona pietruszki, pasternaku i kopru. Pod koniec miesiąca możemy wysiewać skorzonerę, cykorię, bób i szczaw. O, jak marzy mi się pasternak. Ciekawe, czy w tym roku nornice będą mnie odwiedzać... 
  • Na rozsadniku wysiewamy nasiona brokułów na zbiór sierpniowy, wczesne odmiany kalarepy na zbiór w ciągu lata, średnio późne odmiany kapusty i brukwi. Na rozsadniku wysiewamy również średnio późne i późne odmiany sałaty.

     

  • Pikujemy siewki warzyw psiankowatych, takich jak pomidor, czy papryka. Pikowanie przyczyni się do wzbogacenia systemu korzeniowego roślin. Ponieważ pracuję całymi dniami zawodowo i mam niewiele czasu poza pracą, ułatwiam sobie zadanie i nasiona pomidorków wysiewam po dwa do pojemników po dużej śmietanie czy jogurcie. Dzięki temu nie muszę już pikować siewek. Spora oszczędność czasu.
  • Od połowy kwietnia możemy rozpocząć produkcję rozsady kukurydzy. Do doniczek o średnicy 7 do 8 cm, wysiewamy po 2 do 3 nasiona. Podejmę w tym roku jeszcze jedną próbę z kukurydzą. Ubiegłoroczna pięknie rosła, wyglądała na dorodną ale nie wytworzyła w ogóle kolb :-(
  • Nasiona buraków ćwikłowych wysiewamy wprost do gruntu w rzędach oddalonych od siebie o 20 cm. Najlepiej siać je w bruzdę o głębokości 2 cm. Młode rośliny przerywamy, pozostawiając je w odstępach 15-centymetrowych.
  • Można wysiać też rośliny przyprawowe, np. koper. W miarę potrzeb koper można dosiewać aż do lata. Ja dosiewam regularnie przez cały sezon, mrożę świeżutki i mam przez całą zimę fantastycznie aromatyczny.
  • ziemniaki: w ubiegłym tygodniu w pojemnikach po jajkach zaczęłam kiełkować ziemniaki na parapecie. Jeszcze kilka dni i podkiełkowane sadzeniaki posadzę do gruntu. Na początku nie trzeba ich podlewać gdyż mają w bulwach zgromadzony spory zapas wody. Nie będę jednak ziemniaków uprawiała tradycyjnie w kopcach, lecz sprawdzoną w ubiegłym roku metodą w pojemnikach, w pionie, podsypując kompostem w miarę wzrostu roślin. Mniej pielenia :-)
  • w kwietniu też zaczyna się intensywny wzrost traw, więc można rozpocząć pierwsze koszenie. Trawa jeszcze nie kwitnie, więc można świeżo skoszoną przeznaczyć na ściółkowanie malin, jeżyn, agrestu czy porzeczek lub zasilić kompostownik. U mnie przy tworzeniu nowych rabat warzywnych zużyłam CAŁY kompost i nie mam dosłownie ani na napełnienie jednej doniczki! zatem w tym tygodniu na pewno uruchomię kosiarkę.
  • tegoroczny kwiecień to dla mnie miesiąc zakupu rębaka - niezbędnie potrzebnego do ściółkowania zrębkami. Całą zimę mijałam dwa stojące rębaki przed komisem. Jak chciałam je kupić, to już nie było! Szukam, gdybyście słyszeli, że ktoś chce sprzedać, to proszę mi dać znać.

1 komentarz:

  1. To jest publiczne ogłoszenie dla każdego, kto chce sprzedać nerkę, mamy pacjentów, którzy potrzebują przeszczepu nerki, więc jeśli jesteś zainteresowany sprzedażą nerki, skontaktuj się z nami na nasz e-mail na iowalutheranhospital@gmail.com
    Możesz również zadzwonić lub napisać do nas na WhatsApp pod numerem +1 515 882 1607.

    UWAGA: Twoje bezpieczeństwo jest gwarantowane, a nasz pacjent zgodził się zapłacić dużą kwotę pieniędzy każdemu, kto zgodzi się na oddanie nerki, aby je uratować. Mamy nadzieję usłyszeć od ciebie, abyś mógł uratować życie.

    OdpowiedzUsuń

z uwagi na treści reklamowe zamieszczane w komentarzach włączone zostało moderowanie komentarzy. Za reklamy dziękujemy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ogród

ceneo1